دستگاه الکتروشوک چیست؟ نکات مهم هنگام انتخاب و خرید

ادمین شنبه 4 بهمن 1399 - 19:15
دستگاه الکتروشوک چیست؟ نکات مهم هنگام انتخاب و خرید
در این مقاله در رابطه با خرید الکتروشوک و انواع آن توضیح داده شده است. از طرف دیگر با ذکر کاربرد های این الکتروشوک درمقاله ما به اهمیت تولید الکتروشوک پی خواهیم برد.

موارد استفاده الکتروشوک:

در این مقاله میخواهیم در خصوص خرید الکتروشوک صحبت کنیم. در واقع مکانیسم ضربان قلب، پمپاژ خون و همینطور گردش خون است. این یک مدل بسیار منظم در ماهیچه های قلب است. زمانی که اتفاقی باعث بر هم زدن این نظم میشود و در اصطلاح فیبریلاسیون یا همان ناهماهنگی ایجاد می شود در اینصورت عملکرد قلب نامرتب شده و از تعادل خودش خارج میشود پس در نتیجه خونی پمپاژ نمی شود و مطمئناً حیات بدن به خطر می افتد، زیر فشار خون به طرز قابل توجهی پایین می آید و اکسیژن‌ رسانی به سلول‌ها اتفاق نمیفتد و ماهیچه های قلب آسیب می بینند و منتج به مرگ می شود. در واقع الکتروشوک ضد فیبریلاسیون است و در اصطلاح به آن دفیبریلاتور میگویند. از الکتروشوک برای احیای انقباضات قلبی و به تعادل رساندن شرایط عادی و همینطور از بین بردن فرایند فیبریلاسیون مورد بهره وری قرار می گیرد. البته در هنگامی که قلب می ایستد نیز از این دستگاه برای به کار افتادن دوباره قلب بهره گیری می شود.

  دستگاه الکتروشوک(دفیبریلاتور) – دیجی بنیان

ساختار الکتروشوک ها و همینطور طریقه کار شان به شرح زیر است؛

الکتروشوک یا همان دفیبریلاتور حاوی ۱ باتری است که کار این باتری ساپورت کردن خازنی بسیار بزرگ است که توان آن ۵ تا ۴۰۰ ژول است. دو بخش فلزی در این دستگاه وجود دارد که به آنها الکترود می گویند، این الکترودها به دفیبریلاتور وصل هستند. الکترود ها روی دو قسمت سینه فرد بیمار قرار داده می شوند سپس انرژی که درون خازن وجود دارد از از یکی از الکترود ها به آن یکی الکترود آزاد می شود، ارتباط بین این دو الکترود ها را سینه بیمار ایجاد می کند. هنگامی که این شوک به قلب وارد می شود ضربان قلب الگوی اولیه خود را باز می یابد و منظم می شود. یک ژله مخصوص قبل از اعمال شوک روی الکترودها مالیده می شود این ژل باعث می شود فاصله بین سینه و الکترود از بین برود و ارتباط کاملی با سینه فرد بیمار برقرار کند. انرژی که برای فرد بیمار لازم است روی یک مانیتور نمایش داده می شود سپس متخصص دکمه انتقال انرژی را فشار می دهد این دکمه بر روی دسته الکترود تعبیه شده است، پس از آن فرایند انتقال انرژی صورت می گیرد. 

انواع دستگاه الکتروشوک:

امروزه تجهیزات پزشکی بسیار متنوع و پیشرفته شده اند انواع و اقسام زیادی دارند. شما برای خرید الکتروشوک باید ابتدا مدل های مختلف این دستگاه را بشناسید. دستگاه‌های دفیبریلاتور بر مبنای مدل مورد استفاده به دو بخش تقسیم می‌شوند:

خارجی و داخلی، همانطور که از اسمش پیداست الکتروشوک های خارجی برای مصارف بیرونی بدن بهره گیری می شود و بر مبنای فناوری تولید به دو بخش تقسیم می شوند: تک فاز (monophasic) و دو فاز (biphasic). عملکرد هر دوی آنها می تواند به شکل اتوماتیک و یا دستی اعمال شود، البته لازم به ذکر است که مدل های تک فاز آن تقریباً قدیمی ترند. عملکرد این دستگاه به این صورت است که زمان اعمال جریان از طرف یک الکترود به طرف الکترود بعدی میرود ولی این فرایند در دستگاه دو فاز به شیوه دیگر اتفاق می افتد، یعنی این جریان الکتریکی در یک آن، رفت و برگشت می‌کند. در واقع فناوری دو فاز طوریست که مقدار انرژی کمتری به قلب وارد می شود اما در عین حال این جریان وارده به قلب بسیار موثرتر است. این امر باعث می شود که آسیبهای احتمالی که در طی این فرایند مثل سوختگی و همینطور آسیب بافت ها ممکن است پیش بیایند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. نوع دیگر دستگاه الکتروشوک الکتروشوک اتوماتیک یا AED است، البته مصرف این دستگاه بیشتر عمومی است این دستگاه می‌تواند قبل از رسیدن تیم حرفه ای نجات شوکهای پایه ای را اعمال کند، زیرا هر دقیقه برای احیای قلب بیمار بسیار حائز اهمیت است. در این حالت امکان احیای قلب بسیار بالا میرود. این دستگاه به صورت اتوماتیک کار خود را انجام میدهد و حتی می تواند به امدادگران خط بدهد، این مدل دستگاه ها می توانند امدادگران را در هنگام فرآیندهای قلب یاری کنند. این دستگاه پس از اینکه به بدن بیمار توسط الکترودها متصل شد ضربان قلب بیمار را چک میکند و چنانچه ضربانش استاندارد نباشد به طور اتوماتیک تنظیم می شود و مقدار شوکی که بیمار نیاز دارد به آن اعمال می کند. این نمونه دستگاه‌ها هم در دو نسخه تک فاز و دوفاز موجود هستند. البته به خاطر عوارض جانبی آن بیشتر از فناوری دو فاز استفاده می شود. 

معایب احتمالی دستگاه دفیبریلاتور:

معایب احتمالی دستگاه دفیبریلاتور، باید دائما از نظر سلامتی و کارایی بازرسی شوند زیرا اگر مشکلی در این دستگاه پیش بیاید مطمئناً منتج به مرگ یک انسان میشود. فیبریلاسیون امکان دارد به دلایل خاصی مثل اجرای نامناسب در روند احیای قلبی ریوی cpr، مشکل داشتن اپراتور، منابع انرژی ناسالم یا همان باتری ها و یا خالی شدن باتری. یکی از متداول ترین مشکلات در زمان به کارگیری دفیبریلاتور ها، سوختگی‌هایی در نقاطی که الکترود ها متصل می شوند است و متاسفانه اگر شوک دادن ادامه پیدا کند عمق سوختگی ها بیشتر می شود. لازم است برای این که این اتفاق نیفتد اجازه ندهند الکترود ها با پوست ارتباط مستقیم داشته باشند، همینطور اجازه ولتاژهای بالا را در پدال ها ندهند زیرا در فرایند تخلیه این کار بسیار خطرناک است و منجر به مرگ میشود. پس شما باید بدانید که به هیچ عنوان با آنها تماس برقرار نکنید و یا مطمئن شوید که این دستگاه خاموش است و یا اینکه دستگاه باز نیست.

در خصوص اعمال فرایند دفیبریلاسیون این نکته بسیار حائز اهمیت است که در فرآیند اعمال آن روی فرد بیمار هرگز به تنهایی این کار نباید انجام داد شخص دومی باید وجود داشته باشد تا در زمان و احتیاج فرایند سی پی آر را بتوانند انجام دهد.

در خصوص خرید الکتروشوک در بازار تجهیزات پزشکی ایران باید بگوییم که الکتروشوک های موجود فیزیک و بیوفیزیک هستند که در دو مدل وجود دارند: مدل دستی و خودکار.

برند هایی که در این زمینه وجود دارند: زول، فیلیپس، نیهون کودن، فیزیو کنترل و غیره هستند. البته اخیرا شرکت صاایران نیز از این دستگاه ها تولید می کند. امیدواریم که از این مقاله بهره کافی را برده باشید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد